Rabu, 18 April 2012

Bersenamlah Di Pagi Hari

Senaman pagi amat penting kerana:
  1. Senaman pagi mengerakkan metabolisma (kemampuan membakar lemak/kalori)
  2. Senaman pagi menyebabkan kita lebih bertenaga dan bersemangat sepanjang hari kerana kita berjaya melakukan sesuatu yang baik terhadap diri kita sendiri awal-awal lagi! (*Kajian mengatakan, jika kita senaman, produktiviti/kepantasan kita bekerja akan meningkat 14%!)
  3. Kajian ada mengatakan bahawa senaman akan meningkatkan IQ kita dan kebaikan ini berkekalan sehingga 10 jam selepas senaman! Maknanya, kalau kita senaman jam 7 pagi, otak kita lebih cerdas sehingga jam 5 ptg!
  4. Senaman pada pagi hari akan membantu mengawal selera makan kita sepanjang hari! Ini adalah kerana, semasa senaman, badan kita akan merembeskan endorphin yang akan membantu mengawal selera makan. Jadi kita akan makan apa yang perlu sahaja. Takdelah lemak kita bergudal-gudal!
  5. Senaman pagi yang konsisten, akan membentuk minda dan badan kita untuk bangun secara berdisiplin. Maknanya, kita jadi mudah untuk bangun pagilah. Ini kerana apabila kita cuba sedaya upaya untuk bangun pada waktu yang sama, sistem endokrin dan irama circadian kita akan terbiasa dengan tabiat yang kita bentuk. Badan kita mula belajar. Ini bagus kerana:
  • Badan kita tidak confuse dengan perubahan masa bangun yang ketara dan ini akan membantu kita bangun pagi tanpa jam loceng!
  • Hormon-hormon badan kita akan merembes untuk menyediakan badan kita untuk senaman, menstabilkan tekanan darah, degupan jantung dan aliran darah kepada otot
  • Metabolisma badan dan hormon-hormon yang terlibat dalam proses senaman akan mula meningkat aktivitinya semasa kita tidur lagi, ini kemudian akan membuatkan kita lebih bertenaga dan “alert” untuk memulakan senaman apabila kita mula membuka mata/terjaga dari tidur!
Kesimpulannya kita, senaman pada waktu pagi ni sangat baik berbanding waktu-waktu lain:
  • Cuaca sejuk pada pagi hari membuatkan senaman lebih selesa
  • Mood biasanya lebih baik pada pagi hari kerana kita belum lagi berdepan dengan rintangan dunia
  • Jika senaman di luar, matahari belum lagi mengeluarkan sinar yang berbahaya untuk kulit
(Rujukan: myenthusiasts.org)




"Ya Allah,Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang! Aku bermohon dengan kemurahan rahmat dan kasih sayangMu, Bukakanlah untuk ku, pintu-pintu kebaikan, pintu-pintu keselamatan, pintu-pintu kesihatan,pintu-pintu nikmat, pintu-pintu keberkatan, pintu-pintu kekuatan, pintu-pintu cinta sejati, pintu-pintu kasih sayang, pintu-pintu rezeki, pintu-pintu ilmu, pintu-pintu keampunan dan pintu-pintu Syurga," Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan